سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان بر چهار پایه استوار است ، بر شکیبایى ، و یقین و داد و جهاد . و شکیبایى را چهار شاخه است : آرزومند بودن ، و ترسیدن ، و پارسایى و چشم امید داشتن . پس آن که مشتاق بهشت بود ، شهوتها را از دل زدود ، و آن که از دوزخ ترسید ، از آنچه حرام است دورى گزید ، و آن که ناخواهان دنیا بود ، مصیبتها بر وى آسان نمود ، و آن که مرگ را چشم داشت ، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت . و یقین بر چهار شعبه است : بر بینایى زیرکانه ، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان . پس آن که زیرکانه دید حکمت بر وى آشکار گردید ، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت ، و آن که عبرت آموخت چنان است که با پیشینیان زندگى را در نوردید . و عدل بر چهار شعبه است : بر فهمى ژرف نگرنده ، و دانشى پى به حقیقت برنده ، و نیکو داورى فرمودن ، و در بردبارى استوار بودن . پس آن که فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنکه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت سیراب گردید ، و آن که بردبار بود ، تقصیر نکرد و میان مردم با نیکنامى زندگى نمود . و جهاد بر چهار شعبه است : به کار نیک وادار نمودن ، و از کار زشت منع فرمودن . و پایدارى در پیکار با دشمنان ، و دشمنى با فاسقان . پس آن که به کار نیک واداشت ، پشت مؤمنان را استوار داشت ، و آن که از کار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاک سود ، و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود ، حقى را که بر گردن دارد ادا نمود ، و آن که با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید ، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید . و کفر بر چهار ستون پایدار است : پى وهم رفتن و خصومت کردن و از راه حق به دیگر سو گردیدن و دشمنى ورزیدن . پس آن که پى وهم گرفت به حق بازنگشت ، و آن که از نادانى فراوان ، خصومت ورزید ، از دیدن حق کور گشت ، و آن که از راه حق به دیگر سو شد ، نیکویى را زشت و زشتى را نیکویى دید و مست گمراهى گردید ، و آن که دشمنى ورزید راهها برایش دشوار شد و کارش سخت و برون شو کار ناپایدار . و شک بر چهار شعبه است : در گفتار جدال نمودن و ترسیدن و دو دل بودن ، و تسلیم حادثه‏هاى روزگار گردیدن . پس آن که جدال را عادت خود کرد ، خویش را از تاریکى شبهت برون نیاورد ، و آن که از هر چیز که پیش رویش آمد ترسید ، پیوسته واپس خزید ، و آن که دو دل بود پى شیطان او را بسود ، و آن که به تباهى دنیا و آخرت گردن نهاد هر دو جهانش را به باد داد . [ و پس از این سخن گفتارى بود که از بیم درازى و برون شدن از روش کارى که در این کتاب مقصود است نیاوردیم . ] [نهج البلاغه]

 

، تفاوت عمده ى کارکردهاى دو نیمکره در این است که: 

         نیمکره ى چپ جزءنگرى و نیمکره ى راست کل نگرى میکند. 

         تفکر همگرا توسط نیمکره ى چپ وتفکر واگرا توسط نیمکره ى راست انجام میشود.     .   عملیات استدلالى و منطقى توسط نیمکره ى چپ و عملیات احساسى و هیجانى و ارزشى توسط نیمکره ى راست به عمل می آید.

         عملیات عادى و روزمره، کار نیمکره ى چپ و عملیات خلاقانه و ابتکارى کار نیمکره ى راست است.

دلایل تخصصى شدن کار نیم کره هاى مخ:

تخصصى شدن کار نیمکره ها موجب شده است که حجم بسیار عظیمى از داده هاى حسى محیطى به وسیله ى مغز قابل پردازش و ساماندهى شود، اما چرایى این کار، هنوز از نظر فیزیولوژیکى به درستى روشن نیست.

یک پاسخ به عنوان دلیلى بر علت تخصصى شدن کار مغز، نحوه ى ارتباطات و ساختار کلى مغز عنوان شده است.

به علاوه، نتایج پژوهشهاى عصب شناسى و تصویربرداریهاى پیشرفته با بهره گیرى از فناوری هاى روز نشان داده است که نیمکره هاى راست و چپ، از نظر فیزیکى از یکدیگر تمایز دارند.

Ø     هر دو نیمکره از قشر نازک و محکمى با نام کرتکس که از ماده ى خاکسترى تشکیل شده است، ساخته شده اند و بافتهاى محافظى زیر آن پوسته قرار دارند که از ماده ى سفید تشکیل شده اند.

Ø     تصویربرداریها نشان داده اند، در همه ى موارد، نیمکره ى چپ ماده ى خاکسترى بیشترى دارد، ولى درنیمکره ى راست ماده ى سفید بیشتر است.

Ø     نیمکره ى چپ داراى نرونهاى بیشترى است که محکم به هم پیچیده شده اند و شاید به همین دلیل می توانند از عهده ى فعالیتهاى فشرده تر، پیچیده تر و طولانی تر برآیند.

Ø     از جانب دیگر، ماده ى سفید نیمکره ى راست داراى نرونهاى کمتر اما با اکسونهاى بلندتر است و گفته شده است که به احتمال زیاد، همین بلندتر بودن اکسون نرونها موجب می شود که سلولهاى این نیمکره بتوانند با پودمانهاى دورتر ارتباط برقرار کنند و موجب شوند که نیمکره ى راست با مفاهیم گسترده تر اما گنگتر، به خوبى کنار بیاید.